Lite allt möjligt!

Igår var det lucia och jocke och jag var som seden kräver på Skansen och firade! Det var isande kallt men det hindrade inte oss från att delta i korvlotteriet (som vanligt fick vi två tröstpriser), köpa en pappersstrut med kokheta minimunkar samt inta kebab med vildsvinsskav.

Vi lyckades även trycka in oss i Seglora kyrka för att se luciakonserten där, vi köade i fyrtio minuter för att komma in där!

Det var som vanligt jättemysigt på Skansen, deras luciafirande kan verkligen rekommenderas! Värmande brasor, doft av hemmakokta karameller, isande snöfyllda vindar, tidsenligt klädda försäljare och försäljerskor.

Idag kampanjade jag med Moderata Studenter på Stockholms Universitet. För den nyfikne kan jag berätta att jag är orförande för den föreningen, så vill du gå med är det bara att höra av dig till mig! Vi kampanjade med anledning av att vår käre statsminister talade på Universitetet. Vi delade ut en hel påse med godis och värvade tre medlemmar, vi var dessutom hela nio personer som trotsade snöstormen och kampanjade. Vad gör man inte för friheten?

Sedan har jag förkovrat mig i mitt senaste nummer av Husmodern från december 1925. Mycket intressant nummer måste jag säga. Att bota svåra eksem med radon är exempel på medikamenter de föreslår. Något annat som föreslås är att äldre personer ska bära spetsmössa, att hushållerskor rimligtvis borde arbeta mellan sju på morgonen till åtta på kvällen samt att den hälsosammaste frukostdrycken för barn är varm choklad. På deras sida för föredömliga måltidsmenyer figurerar en tung efterrätt på var dags middagsmeny...ingen bantning på den tiden icke! Sedan är det intressant att läsa att företag som LÄKEROL, Twilfit och Veet även gjorde reklam på den tiden. Dessutom gör man reklam för dammsugare, elektrisk brödrost, elektriskt värmefat samt elektriskt kaffekokare. De hade alltså både hårborttagningskräm och elprylar precis som vi har idag! Men när jag sedan läser ett nummer av Husmodern från 1942 är det helt andra tongångar. Då ska det sparas på ransoneringskupongerna, inte ens ett ägg kan man lyxa sig med. Istället för reklam för dyr parfym har man reklam för 100% kemiskt tillverkat margarin istället för "dyrt" smör, textilfärg så man kan färga om sina kläder eftersom man inte kan kosta på sig att köpa nya, samt att det är helt i sin ordning att välja bort alla efterrätter och servera rågkex istället. Enligt Husmodern borde det ha varit otroligt mycket trevligare att leva 1925 än 1942 sålunda.


Kommentarer
Postat av: Mikael

Snälla kan jag få lite hjälp från dig skulle verkligen behöva det. Skulle du ha något intresse att hjälpa till i modeforum för modekunniga och modeintresserade personer? Moderator / VIP roller finns för seriösa och engagerade personer. Även ett inlägg hjälper mycket för att få modeforumet mer levande. Tack för att du tar dig tid att kolla på detta / En stor Kram

2012-06-02 @ 13:08:13
URL: http://forum.modekampanj.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0