Den beryktade järfven

Innan jag åkte hit till landet, där jag är nu, var jag och Jocke på Skansen. Det var nog det roligaste vi gjort på hela sommaren! Vi åkte först till Hemköp och köpte matsäck, och sedan åkte vi ner till Skansen. Det första vi gjorde där var att fika, det var jättemysigt. Sedan tittade vi på alla djuren, jag såg den beryktade järfven! Två stycken till och med. Med de luktade piss rent ut sagt. Vet någon varför? De såg ut som stora bruno råttor, tycker det är så kul att de kallas för wolverine på engelska.

Sedan såg vi också två björnungar som slogs i en liten damm, precis intill glaset bakom vilket alla åskådare häpet kunde iaktta det hela. Som om inte detta vore nog så gick vi även in på Akvariet. Men jag tyckte de där lemurerna såg bitska ut så jag skyndade mig genom deras avdelning för att undvika kontakt med dem. Roligare i sådana fall var surikaterna och babianerna. Bland babianerna var det ju riktig action. Men jag klappade inte Snoddas, stog ju att  man kan få salmonella av att klappa den. Bäst att inte ta risken tänkte jag.

Sedan spelade BAO och Helena Erman på Solliden-scenen, men såklart var området förtäckt så ingen som inte betalat extra kunde se. Men höra kunde man ju ändå så Jocke och jag lyssnade lite på dem också.

Dagen innan vi åkte till Skansen, på en lördag, var vi hos Jockes kompis som flyttat till Sollentuna till en jättefin lägenhet. Jag skulle också vilja bo så stort! Först bodde jag på 15 kvadrat, och sedan delade jag typ 25 kvadrat med en kompis så då hade jag 12,5 kvadrat för mig själv. Nu bor jag på 17 kvadrat, och i höst ska jag och Jocke flytta till en lägenhet på 20  kvadrat typ så då får jag 10 kvadrat. Jag brukar fundera på när jag kommer bo i en normalstor lägenhet :) Med normalstor menar jag en på minst 40 kvadrat på två personer. Då ska det även finnas dusch och en spis, kylskåp och frys.

Mitt rum här på landet är mycket större än hela min lägenhet i Stockholm, ganska skönt men lite  tråkigt också. Blir ju lite ensamt när inte Steffie eller Jocke är här. Idag gick mamma och jag i skogen med Oti och hittade massor av kantareller, blåbär och smultron. Bäcken här i skogen har svämmat over och är över en meter djup på sina ställen. Den forsar så det låter som ett Niagarafall, på riktigt! Det dånar riktigt om bäcken. För övrigt har jag köpt 8 husmoderslexikon från tiden runt 1950-talet. Hur roliga som helst är de! De innehåller alla råd som den goda husmodern kan behöva, och är skrattretande när det kommer till vissa ålderdomliga synsätt. Exempelvis som att man får hängbuk om man inte har korsett var dag, att det är fruns fel om mannen är impotent, och att fläckar tas bort med svavelsyra. Var det bättre förr? Å andra sidan står det i lexikonet att en normalstor bil kostar 18.000 och att en torkhandduk kostar 3 kronor.

Alla som gillar att läsa skulle gillla dessa lexikon. Köpte dem på Bergslagens största bokloppis här uppe i skogen. Det är en GIGANTISK loppis inrymd i ett smedjebruk. Det är så stort och så mycket böcker så de har byggt som en hel liten by av böcker inne i en enorm lada eller vad man ska kalla det. När jag säger att de byggt av böcker menar jag det verkligen, det har byggt bokhus och bokugnar och hela köret. De har ett café där också och massa annat spännande. Böckerna kostar en tjuga där men jag fick halva priset för mina böcker under mitt andra besök där då jag köpte en hel lexikonserie, så de är mycket generösa där.

På tisdag ska jag och mamma till Stockholm och på kvällen ska jag på en konsert i Globen med Britney Spears. Det ska bli spännande att se henne, så omskriven som hon är! Sedan åker jag tillbaka till landet på onsdag. Finns inte så mycket för mig att hitta på i Stockholm när Jocke jobbar, och jag jobbar ju inte alls i sommar. Det är förstås väldigt skönt att slippa jobba hela sommaren.

För övrigt har regnet formligen öst ner dag efter dag. Vilket i och för sig inte är ovanligt här. Bergslagen hade nästan mest regn i Sverige häromdagen. Jag vill åka på semster igen! Min solbränna börjar ju försvinna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0