http://open.spotify.com/track/5O6PE0zhiP0FcLNSJ5q41S

Jag vaknade denna morgon av att luften i mitt rum var isande kall. Jag kände näsan rinna och såg till min förskräckelse att det var blod när jag väl såg mig i spegeln. Näsblod är inget jag ofta lider av men det är icke heller något jag lider av att sakna.

Till morgonmål blev det min dagliga frukostdryck bestående av blåbär, banan och naturell youghurt. Jag kan varmt rekommendera den kombinationen.

Dagen spenderades annars med att läsa i Nozicka "Anarki, stat och utopi". En mycket intressant bok som behandlar många moraliska spörsmål, som författaren på ett entusiasmerande sätt beskriver. Dock vet jag tidvis icke om jag skall skratta eller gråta när han drar exempel som att:

om jorden är överbefolkad, och det inte finns någon mat men ett överskott av barn, är det då rätt att inmundiga dessa barn? Eller...

om din största önskan är att slå med ditt slagträ, och den enda platsen där du kan göra detta är alldeles intill en levande ko. Är det då rätt att slå med slagträet intill sagda ko även om du garanterat kommer att krossa kons skalle?

Det är brutala exempel, ingen tvekan om saken. Men de väcker dock ändå en diskussion, eller manar till reflektion, speciellt när det kommer till hur man skall värdera människor och djur. Är alla människor lika värda oavsett härkomst, är djur lika mycket värda som människor? Är en människa värd mer än en växt och är ett djur värt mer än en växt? Om det fanns intelligenta rymdvarelser, som skulle ligga på en utvecklingsnivå långt över oss människor, skulle de då vara mer värda än oss? Nozick fortsätter i en oändlighet med dessa frågor.

Eftersom det icke fanns något sevärt på TV så såg jag på en dokumentär på SVT Play. Här är länken till den: http://svtplay.se/v/1695905/dokumentar/long_distance_love?cb,a1364145,1,f,-1/pb,a1364142,1,f,-1/pl,v,,1712839/sb,p115254,1,f,-1 Den heter "Long Distance Love" och finns tillgänglig till den 21 oktober. Så här beskriver SVT dokumentären:

"I denna hyllade och gripande dokumentär möter vi den 18-årige unge mannen Alisher som är bosatt i Kirgizistan. Som så många andra drömmer han om att träffa den stora kärleken, och en varm sommardag gifter han sig med Dildora. Men lyckan blir kortvarig när Alisher inser att han måste ge sig till Moskva för att kunna försörja sin familj."

Jag kan verkligen rekommendera denna dokumentär. Den kanske inte låter så intressant men den är verkligen det, och den beskriver hur hemskt det är för denna unge man att försöka försörja sin lilla familj.

Kommentarer
Postat av: LH

Precis så är det!

2009-11-06 @ 20:17:33
URL: http://bagatellerna.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0